ضدخشونت علیه حیوانات (Cruelty Free) یک برچسب است که برای محصولاتی به کار می‌رود که در فرآیند تولید آنها به حیوانات آسیبی وارد نشده و کشته نمی‌شوند. محصولاتی که روی حیوانات تست می‌شوند یا از فرآورده‌های حیوانی تولید می‌شوند، ضدخشونت علیه حیوانات محسوب نمی‌شوند. چرا که این آزمایشات معمولا دردناک بوده و هر ساله منجر به مرگ میلیون‌ها حیوان می‌شوند. اخیرا تست حیوانی محصولات آرایشی با مخالفت بسیاری از افراد و برندها مواجه شده است. 

تاریخچه

اصطلاح ضدخشونت علیه حیوانات برای اولین بار توسط Lady Dowding استفاده شد. این خانم تولیدکنندگان را متقاعد می‌کرد تا از مو و پرزهای مصنوعی استفاده کنند تا بتوانند برچسب زیبایی بدون خشونت را روی محصولاتشان بزنند. در سال 1959 خیریه‌ای توسط این خانم تأسیس شد با نام زیبایی بدون خشونت. این واژه در دهه 1970 بسیار محبوب شد. در سال 1998 بود که در انگلستان نیز ترندی روی کار آمد که آزمایش و تست روی حیوانات را ممنوع می‌دانست. بسیاری کشورهای دیگر نیز خیلی زود دنباله روی این طرح شدند.

تست-حیوانی-محصولات-آرایشی

در ابتدا ایده «ضدخشونت علیه حیوانات» خیلی با موضوع تست محصول روی حیوانات مرتبط نبود. بیشتر در مورد جایگزین‌هایی سوال می‌شد که برای تولید محصول نیازی به سلاخی حیوانات نباشد. این ایده بیشتر به مذاق گیاهخوران و افراد وگان خوش آمد، یعنی افرادی که دوست نداشتند که حیوانات درد و رنجی را بر اثر تست محصولات تحمل کنند. شاید این دو موضوع به نظر شبیه هم باشند، اما تمرکز هر یک از آنها روی افراد مختلفی بود. افرادی هستند که گوشت می‌خورند اما محصولاتی خریداری می‌کنند که ضدخشونت علیه حیوانات هستند، همچنین افرادی هستند که گیاهخوار یا وگان هستند اما اهمیتی به جنبش ضدخشونت علیه حیوانات نمی‌دهند.

در سال 1957 مفهمومی توسط Charles Hume  و W.M.Russel معرفی شد که در آن سه R مورد بررسی قرار گرفت. این تکنیک‌ها باعث می‌شد که روی حیوانات آزمایشی انجام نشود و در نتیجه حیوانات آسیب کمتری ببینند. این سه واژه به این ترتیب بودند:

  • Replacement جابجایی یا حذف تست حیوانات
  • Reduction کاهش تعداد حیواناتی که مورد تست قرار می‌گیرند و در عوض، استفاده از آنالیزهای داده‌ای
  • Refinement اصلاح تست‌ها و کم کردن میزان درد و آسیب در تست‌ها

کم کم این واژه علاوه بر تست حیوانی محصولات آرایشی ، به عدم استفاده از فرآورده‌های حیوانی نیز مرتبط شد. در سال 1987 بود که سازمانی بنام PETA برنامه پروانه ضدخشونت علیه حیوانات را راه انداخت و ساختاری را برنامه‌ریزی کرد که بر اساس آن، شرکت‌ها و کمپانی‌ها را از تست محصولاتشان روی حیوانات منصرف می‌کرد. علامت تست حیوانی محصولات آرایشی چند شکل مختلف دارد ولی تصویر خرگوش در همه آنها وجود دارد. در صورتی که این علامت‌ها روی محصولی باشد، آن محصول ضدخشونت علیه حیوانات است. 

Cruelty-Free-use-this

البته باید به این نکته اشاره کرد که بر اساس بیانیه سازمان غذا و داروی آمریکا، هیچ تعریف قانونی و درستی برای اصطلاح ضدخشونت علیه حیوانات وجود ندارد. بنابراین برندها آزاد هستند هر طور که تمایل دارند از این واژه استفاده کنند. معمولا هدف از استفاده از این واژه این است که مشتریانی که به این موضوع اهمیت می‌دهند توجهشان بیشتر جلب شود. شرکت‌ها و کمپانی‌ها معمولا از این واژه استفاده می‌کنند تا بگویند در آسیب زدن به حیوانات و تست محصولات روی آنها نقشی ندارند. معمولا برای اینکه گفته شود که محصولی روی حیوانات آزمایش نمی‌شود، از واژه‌های «ضدخشونت علیه حیوانات» و «بدون تست حیوانی» و «وگان» استفاده می‌شود.

چه برندهایی تست حیوانی ندارند

برندهای بسیاری هستند که به دلیل قدیمی بودن، از ابتدا تست حیوانی داشتند و با گذشت زمان و با قدرت گرفتن جنبش ضدخشونت علیه حیوانات، آزمایش محصولات روی حیوانات را متوقف کردند. اما برندهایی از جمله برند رولوشن هم هستند که از ابتدا صددرصد ضدخشونت علیه حیوانات بودند و در تلاش هستند که همه محصولات خود را هم وگان کنند. در حال حاضر بیش از 75 درصد از محصولات این برند وگان هستند.

از آنجا که اصطلاح «ضدخشونت علیه حیوانات» یک تعریف مشخص و رسمی ندارد، در این قسمت سعی داریم به موضوعات مختلفی اشاره کنیم که معمولا وقتی این واژه مورد استفاده قرار می‌گیرد، یعنی آن برند شامل حال یکی از موضوعات زیر می‌شود:

  1.  مواد اولیه محصول روی حیوانات تست می‌شوند، اما محصول نهایی آزمایش نمی‌شود.
  2. شرکت یا برند از یک کمپانی دیگر درخواست کرده که کار تست و آزمایش را انجام دهد.
  3. برند یا شرکت برای دریافت نتایج تست، به شرکت یا سازمان خارجی وابسته است.
  4.  تست حیوانی معمولا در کشور دیگری انجام می‌شود (معمولا چین، چون چین معمولا تست حیوانی انجام می‌دهد)
  5. برند فقط در صورتی تست حیوانی دارد که قانون برای صادرات محصول، چنین تستی را ضروری بداند(معمولا چین)
  6. حداقل یک حیوان بر اثر استفاده از مواد اولیه یا محصول نهایی کشته شده یا آسیب دیده، اما هیچ تستی وجود ندارد.
  7. برندها یا شرکت‌ها در هنگام تهیه مواد اولیه، وابسته به تست حیوانی هستند که در گذشته توسط سایر سازمان‌ها انجام شده، اما خودشان تست حیوانی ندارد، آسیبی به حیوانات نمی‌زنند و مواد اولیه‌ای که استفاده می‌کنند از مشتفات حیوانی نیست.
  8.  نه مواد اولیه و نه محصول روی حیوانات تست نشده و کمپانی‌ها در آسیب و سلاخی حیوانات نقشی ندارند.
  9. برند یا شرکت پروانه ضدخشونت علیه حیوانات دارد.

محصولات آرایشی وگان

بالاتر اشاره کردیم که گاهی پیش می‌آید که افراد محصولات وگان، ضدخشونت علیه حیوانات و بدون تست حیوانی را با هم اشتباه می‌گیرند. در این بخش قصد داریم به این بپردازیم که محصولات وگان چه ویژگی‌هایی دارند و تفاوت آن با محصولات ضدخشونت علیه حیوانات چیست؟

Vegan_beauty_brand

محصولی که وگان است، مواد اولیه آن از فرآورده‎های حیوانی یا اعضای بدن حیوانات مثل مو و رنگ و .. تشکیل نشده است. این یعنی موادی چون عسل، موم زنبور، کلاژن، کارمین، کلسترول، ژلاتین و بسیاری مواد دیگر در آنها به کار نرفته است. برای بسیاری از افراد، واژه وگان به معنی این است که تست حیوانی روی محصول انجام نشده است. اما این واژه مفهوم متقاوتی دارد. بنابراین محصولی که وگان است ضرورتا ضدخشونت علیه حیوانات نیست.

تست حیوانی محصولات آرایشی به چه صورت است؟

حیواناتی مثل خرگوش، موش، موش صحرایی و خوکچه هندی گاهی مجبور به خوردن یا تنفس برخی مواد می‌شوند. گاهی هم مواد ارایشی روی پوست شیو شده، چشم یا گوش این حیوانات به مدت 28 تا 90 روز زده می‌شود تا مشاهده شود که آیا واکنش آلرژیکی به این مواد ایجاد می‌شود یا خیر. سپس این حیوانات کشته می‌شوند تا تأثیر مواد روی ارگان‌های درونی بدن آنها نیز مشخص شود. این نوع آزمایشات روی حیوانات باردار نیز انجام می‌شود. در برخی آزمایشات نیز یک ماده آرایشی را به اجبار و به مدت دو سال به یک حیوان می‌دهند. سپس مشاهده کنند که آیا این ماده سرطان‌زاست یا خیر. در انتها آن حیوان کشته می‌شود.

تست-حیوانی-محصولات-آرایشی-یعنی-چه

در صورتی که تمایل دارید محصولاتی را خریداری کنید که تست حیوانی ندارند و ضدخشونت علیه حیوانات هستند، می‌توانید به سایت فروشگاهی رولوشن ایران مراجعه کرده و از محصولات برند رولوشن خریداری نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *