اساسا تیپ پوستی هر فرد با ژنتیک آن شخص مرتبط است. البته می‌تواند تحت تأثیر داروها، بخصوص داروهای تنظیم و کاهش هورمون و کلسترول، تغییراتی نیز بکند. محصولاتی که به صورت موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرند هم می‌توانند تأثیراتی داشته باشند. برای مثال اگر شما به طور مرتب از لایه‌بردارها استفاده کنید، ممکن است پوستتان حساس‌تر شود. در این مقاله قصد داریم به شما در تشخیص انواع تیپ پوستی و پیدا کردن محصول مناسب با پوستتان کمک کنیم. پس با ما همراه باشید.

تشخیص-انواع-تیپ-پوستی

بله، نوع پوست می‌تواند با بالا رفتن سن تغییر کند. با بالارفتن سن، پوست ما خشک‌تر می‌شود و این به دلیل تغییرات هورمونی قابل توجهی است که در بدن ما رخ می‌دهد. البته این امکان هم وجود دارد که به حساسیت پوست اضافه شود. بنابراین فکر نکنید که اگر الان یک تیپ پوستی دارید، قرار است ده سال بعد هم پوستتان به همین صورت باشد. خیلی مهم است که به صورت مداوم مراقب پوستتان باشید و به تغییراتی که روی آن ایجاد می‌شود، آگاه باشید. در این صورت می‌تواند اقدامات مناسبی را در زمان مناسب انجام دهید.

در این بخش سعی داریم توضیح مختصری درباره نحوه تشخیص انواع تیپ پوستی بدهیم.

پوست خشک

پوست خشک معمولا تیره، خاکستری رنگ و گاهی هم پوسته پوسته است. معمولا منافذ پوست حالت کشیدگی دارند(بخصوص بعد از تمیز کردن پوست). با بالا رفتن سن، به طور طبیعی پوست خشک‌تر می‌شود. چرا که تولید چربی پوست شروع به کاهش می‌کند. اگر پوستتان بیش از حد خشک است، این یعنی لایه رویی پوستتان دچار آسیبی شده و به همین دلیل رطوبت به راحتی از آن تبخیر می‌شود. چنین پوستی باید به طور مداوم با مرطوب کننده‌های غلیظ و حاوی نرم‌کننده تغذیه شود تا احساس رضایت بیشتری ایجاد شود.

البته توجه به این نکته نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که خشکی و دهیدارته بودن پوست، دو موضوع متفاوت هستند. اگر بخواهیم خیلی ساده توضیح دهیم، خشکی نشان دهنده تیپ پوستی است اما دهیدراته بودن، وضعیت پوست شما را مشخص می‌کند. خشکی پوست به دلیل کمبود چربی در پوست است، در صورتی دهیدراته بودن پوست به دلیل کمبود آب است. افرادی که پوست دهیدراته‌ای دارند، همگی پوست خشکی ندارند، ممکن است پوستشان چرب، مختلط یا نرمال هم باشد.

پوست چرب

افرادی که پوست چربی دارند، غدد چربی پوستشان بیش از حد فعال است، به همین دلیل تولید میزان چربی در این پوست، بیش از حد نرمال است. به همین دلیل است که یک یا دو ساعت پس از شستشوی پوست، صورت حالت براق و درخشان به خود می‌گیرد. پوست چرب معمولا مستعد جوش است، البته که همیشه هم اینطور نیست. دلیل ایجاد جوش‌ها معمولا نفوذ چربی به منافذ پوست باشد.

پوست مختلط

کار کسانی که پوست مختلطی دارند، کمی سخت است. افرادی که چنین پوستی دارند، ناحیه T صورتشان چرب است و سایر بخش‌های آن کاملا خشک است. این یعنی پوستتان می‌تواند مستعد جوش باشد و در عین حال لکه‌های خشکی هم روی پوست ایجاد شود. متآسفانه پوست مختلط یکی از رایج‌ترین انواع پوست است. با این حال محصولات متنوعی وجود دارد که برای انواع پوست قابل استفاده است و این مشکل را حل می‌کند.

پوست نرمال

چنین پوستی نه خیلی چرب و نه خیلی خشک است. در حالی که محصولات مختلف ممکن است پوست‌های چرب و خشک را تحریک کنند، اما تقریبا هر محصولی برای این نوع پوست مناسب است. داشتن چنین پوستی یک موهبت است بنابراین اگر پوستتان نرمال است، خوشحال باشید چون چالش‌های زیادی برای مراقبت از پوستتان ندارید.

پوست حساس

پوست حساس را می‌توان با نحوه عکس‌العمل آن به محصولات موضعی تشخیص داد. ممکن است زمانی که از محصولات مختلف استفاده می‌کنید یا لایه‌برداری انجام می‌دهید، پوستتان دچار حساسیت و سوزش شود. این نوع پوست مستعد مشکلاتی چون اگزما، روزاسه و پسوریازیس است. بنابراین اگر چنین مشکلاتی دارید، احتمالا پوست حساسی دارید. به یاد داشته باشید که ممکن است پوست شما به مرور زمان و با بالارقتن سن و استفاده بیش از حد از لایه‌بردار نیز، حساس شود.

اما حالا به این سوال می‌رسیم که تیپ پوستی شما چیست؟ اگر می‌خواهید تکنیک ساده و سریعی برای تشخیص نوع پوستتان داشته باشید، می‌توانید با دستمال کاغذی در خانه نوع پوست خود را تشخیص دهید.

دو تکه دستمال کاغذی را روی بخش‌های مختلفی از صورتتان بگذارید: یگی روی پیشانی و یکی روی گونه. سپس دستمال را بردارید و ببینید که دستمال چه میزان چربی به خود جذب کرده است. هر چه میزان این چربی بیشتر باشد، پوست شما هم چرب‌تر است و احتمالا پوستتان چرب است. اما اگر چربی زیادی روی دستمال نیست یعنی پوستتان خشک است. ولی اگر چریی روی دستمال در بخش‌هایی از دستمال زیاد است و در بخش دیگری کم، یعنی پوستتان مختلط است.

تشخیص--تیپ-پوستی

این نکته را به خاطر داشته باشید که ممکن است شما بیش از یک نوع تیپ پوستی داشته باشید. برای مثال ممکن است کسی پوست حساسی داشته باشد و در عین حال پوستش خشک یا چرب هم باشد.

چگونه تیپ پوستی خود را بشناسیم؟

انواع-تیپ-پوستی

در صورتی از محصولات مناسب پوست چرب استفاده کنید که:

  • هنگام ظهر یک لایه چربی روی پوستتان را گرفته است. حتی اگر پوستتان در هنگام صبح کاملا نرمال و صاف بوده است.
  • جوش‌های صورتتان حال و هوای 16 سالگی را برایتان تداعی می‌کند.
  • هر چه بیشتر پوستتان را اسکراب می‌کنید، چرب‌تر به نظر می‌رسد و در نتیجه بیشتر هم جوش می‌زنید. دلیلش هم این است که با کنار زدن چربی‌های پوست، پوست برای جبران چربی از دست رفته و بازیابی تعادل بیشتر، شروع به تولید چربی بیشتری می‌کند.

در صورتی از محصولات مناسب پوست خشک استفاده کنید که:

  • در هر فصلی بخش‌های خشک پوستتان حالت پوسته پوسته به خود می‌گیرد.
  • پوست صورتتان خیلی خسته و کدر به نظر می‌رسد. فرقی هم نمی‌کند که چقدر از محصولات روشن کننده پوست استفاده کنید. چرا؟ چون پوست خشک به خوبی پوست هیدراته نور را منعکس نمی‌کند.
  • استفاده از مرطوب کننده تغییر چندانی روی پوستتان ایجاد نمی‌کند. فرقی هم نمی‌کند که چقدر کرم شما غلیظ باشد و یا چقدر میزان استفاده شما از یک محصول زیاد باشد. این اتفاق زمانی می‌افتد که به دلیل وجود موانعی روی پوست، مرطوب کننده نمی‌تواند به لایه‌های زیرین پوست نفوذ کند.

در صورتی از محصولات مناسب پوست حساس استفاده کنید که:

  • محصولات آرایشی معمولی به خصوص آن دسته از محصولاتی که حاوی رایحه هستند، پوستتان را تحریک و سرخ کرده و باعث ایجاد حساسیت می‌شوند.
  • عوض کردن شوینده‌ها باعث ایجاد حساسیت در پوستتان می‌شود. حتی استفاده از یک حوله جدید هم پوستتان را سرخ می‌کند.
  • برخی مراقبت‌ها از جمله استفاده از محصولات لایه‌بردار، برای پوست خیلی قوی به شمار می‌روند.

در صورتی از محصولات مناسب پوست مختلط استفاده کنید که:

  • پیشانی شما معمولا براق است در حالی که گونه‌ها خشک یا نرمال هستند.
  • در برخی قسمت‌های چرب، پوستتان جوش می‌زند.
  • محصولات مراقبت از پوستی که دارید، برای بعضی قسمت‌های پوستتان مناسب است اما در بعضی قسمت‌های دیگر، ایجاد حساسیت می‌کند.

در صورتی از محصولات مناسب پوست نرمال استفاده کنید که:

  • وقتی در سفر هستید و فراموش کرده‌اید که شوینده خود را به همراه ببرید، به مشکلی برنمیخورید.
  • در روتین آرایشی‌تان، نیازی به اسپری فیکس و پودر مات کننده نیازی ندارید.
  • پوستتان استفاده از محصولات تحریک کننده‌ای چون رتینول و گلیکولیک اسید را تحمل می‌کند.

امیدواریم که با کمک این مقاله بتوانید روش تشخیص انواع تیپ پوستی را یاد گرفته و از محصولات مناسب برای پوستتان استفاده نمایید. برای خرید انواع محصولات متنوع برای تیپ پوستی متفاوت، به سایت فروشگاه اینترنتی رولوشن ایران مراجعه نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *