حدس می‌زنم اکثر کسانی که در حال مطالعه این مقاله هستند، می‌خواهند روتین مراقبت از پوستشان را آغاز کنند. اما همیشه سؤالاتی وجود دارد مثل اینکه روتین پوستی چیست؟ چه تعداد محصول برای این کار باید استفاده شود؟ کدام محصولات برای پوست مناسب هستند؟ این محصولات را باید به چه ترتیبی مورد استفاده قرار داد؟ و اینکه این محصولات چه تأثیری خواهند داشت و در نهایت چه کاری روی پوستتان انجام می‌دهند؟

در این مقاله که در سایت فروشگاه اینترنتی رولوشن ایران منتشر می‌شود، به شما آموزش می‌دهیم که روتین پوستی چیست و برای داشتن یک روتین پوست صحیح باید چه کارهایی انجام داد.

skincare-routine

به گفته بسیاری از متخصصان پوستی برای داشتن یک روتین پوستی صحیح باید سه مرحله بسیار ساده را انجام داد: تمیز کردن، ترمیم کردن و مرطوب کردن. احتمالا با مرحله تمیز کردن و مرطوب کردن آشنایی داشته باشید، اما ترمیم و درمان کردن در روتین پوستی چیست و چه کاری برای پوست شما انجام می‌دهد؟

در مرحله ترمیم پوست از سرم و کرم‌هایی استفاده می‌شود که حاوی مواد مراقبت از پوست هستند. موادی همچون ویتامین سی، رتینول، آلفا هیدروکسی اسید و غیره. اضافه کردن این مرحله به روتین پوستی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با مرور زمان تفاوت قابل ملاحظه‌ای روی پپوست شما ایجاد می‌کند. در نتیجه نه تنها به سلامتی و شادابی پوستتان کمک می‌کند، بلکه ظاهر آن را نیز زیباتر کرده و از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌نماید.

در این قسمت میخواهیم بگوییم روتین پوستی چیست و مراحل روتین پوستی صحیح را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش دهیم. البته که شرایط پوستی در هر فردی متفاوت است، بنابراین با توجه به سن و نوع پوستتان، باید محصول مناسب را تهیه و استفاده نمایید. 

روتین پوستی صبح

  1. تمیز کردن

    skincare-cleansingتمیز کردن، اولین مرحله از یک روتین پوستی خوب است. نوع شوینده‌ای که استفاده می‌کنید، بیش از چیزی که فکرش را بکنید اهمیت دارد. شوینده‌های ملایم برای روتین پوستی خیلی مهم هستند بخصوص اگر قرار باشد در ادامه از محصولاتی با مواد فعال بیشتری استفاده نمایید. بسیاری از افراد بیش از حدِ نیاز پوستشان را می‌شویند یا از شوینده‌ای استفاده می‌کنند که خیلی قوی است. این کار باعث می‌شود که سطح رویی پوستتان آسیب ببیند.
  2. متعادل کردن پوست

    متعادل کردن پوست در روتین پوستی چیست؟ تونر در روتین پوستی یک مرحله اختیاری است. اما نظر بسیاری از متخصصین این است که سعی کنید تونر را در روتین پوستی خود بگنجانید. تونر برای تنظیم کردن pH پوست بسیار مؤثر است. اگر پوستتان مستعد جوش است، به دنبال تونری باشید که مختص جوش فرموله شده و حاوی موادی چون سالیسیلیک اسید است. این ماده به تسکین پوست کمک زیادی می‌کند. اگر پوست خشک یا حساسی دارید، به دنبال یک تونر آبرسان یا تسکین دهنده باشید.
  3. سرم ویتامین سی

    در بین همه سرم‌های مراقبتی، استفاده از سرم ویتامین سی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ویتامین سی برای همه افراد با هر سن و سال و شرایط پوستی توصیه می‌شود. حتی در سن 20 سالگی هم می‌توان استفاده از این محصول را شروع کرد. این محصول کمک می‌کند تا آسیبی که پوست در اثر مواجهه با نور خورشید و آلودگی با آن مواجه شده، تا حد زیادی ترمیم شود. اگر قصد خرید ویتامین سی دارید، حتما محصولی را تهیه کنید که حاوی فرم پایداری از ویتامین سی باشد. در این صورت مولکول‌ها قادر هستند که در پوست غرق شوند و بهتر به آن جذب شوند..
    در افرادی که پوست تیره‌تری دارند، میزان پیگمنت و رنگدانه زیاد پوستی بسیار شایع است. استفاده از ویتامین سی در هنگام صبح کمک می‌کند تا این مشکل تا حد زیادی مرتفع شود.
  4. کرم دور چشم

    کرم دور چشم در دسته بندی کرم‌های درمانی قرار می‌گیرد. با کمک انگشت حلقه خود(ضعیف‌ترین نوک انگشت) کرم را دور چشمانتان بزنید. در این صورت از آسیب به پوستتان نیز جلوگیری خواهید کرد.How-to-Apply-Eye-Cream
  5. مرطوب کننده

    پس از اینکه  همه کارهای بالا را انجام دادید، وقت مرطوب کردن پوست می‌رسد. مرطوب کننده کمک می‌کند تا پوست شما آبرسانی شده و سطح رویی پوستتان تقویت شود. برای استفاده روزانه، از یک مرطوب کننده سبک‌تر استفاده کنید تا راحت‌تر به پوست جذب شود. در این صورت باعث ماسیده شدن مواد آرایشی روی پوست نیز نمی‌شود. اگر پوست خشک‌تری دارید، از محصولی با فرمولاسیون کرمی استفاده کنید. در ترکیبات مرطوب کننده‌ای که خریداری می‌کنید، به دنبال سرامیدها و هیالورنیک اسید باشید، چرا که این مواد از مؤلفه‌های اصلی حفظ رطوبت پوست به شمار می‌روند.
  6. ضدآفتاب

    یکی از مهم‌ترین مراحل در روتین مراقبت از پوست، استفاده از ضدآفتاب است. اگر ضدآفتاب نداشته باشید، مثل این است که هیچ یک از مراحل بالا را در روتین پوستی انجام نمی‌دهید. نور خورشید عامل درجه یک در پیری و چروک پوست است. مسئله آسیب پوست هم فقط مربوط به زیبایی و تغییر رنگ پوست نیست. افرادی که رنگ پوست تیره‌ای داشته باشند هم در معرض سرطان پوست خواهند بود. بعلاوه اگر بخواهید رنگدانه‌های زیاد پوستتان را بدون استفاده روزانه از ضدآفتاب درمان کنید، مثل این است که دو قدم به جلو بگذارید و سپس یک قدم به عقب برگردید.applying.sunscreen
    استفاده از ضدآفتابی که SPF30  یا بالاتر داشته باشد، آخرین مرحله از روتین مراقبت پوست شما خواهد بود. باید ضدآفتاب را روی گردن و پشت دست‌هایتان هم بزنید. مراقبت از پوست خیلی مهم است، حتی اگر تمام روز در خانه هستید، اشعه‌های UV می‌توانند از پنجره‌ها وارد خانه شده و پوستتان را تحت تأثیر قرار دهند.

روتین پوستی شب

روتین پوستی شبانه چیست؟ این روتین با تغییراتی نسبت به روتین پوستی صبح همراه است. یکی از این تغییرات عدم حضور ضدآفتاب است. روتین شبانه بهترین زمان برای این است که مطمئن شویم پوستمان مواد مغذی و فعال لازم را کسب می‌کند، چرا که در طول شب و هنگام خواب، پوست خود را ترمیم و بازسازی می‌کند. البته هنوز هم لازم است که سه مرحله اصلی تمیز کردن، درمان و مرطوب کردن را انجام دهید، اما کمی متفاوت است.

  1. تمیز کردن

    باز هم باید از یک پاک کننده ملایم استفاده شود. می‌توانید از محصولاتی استفاده کنید که آرایشتان را پاک کند، مثل میسلار واتر یا روغن پاک کننده آرایش. اگر می‌خواهید کمی بیشتر پیش بروید می‌توانید باز هم صورتتان را با یک شوینده ملایم که بر پایه آب است، شستشو دهید. در این صورت می‌توانید مطمئن شوید که پوستتان به طور کامل پاک شده و آلودگی و چربی به منافذ نمی‌چسبد.
  2. متعادل کردن پوست

    اگر تمایل به استفاده از تونر دارید، به همان روشی که زمان صبح از آن استفاده می‌کنید، آن را مورد استفاده قرار دهید. یعنی قبل از سرم و محصولات درمانی دیگر.
  3. سرم و محصولات درمانی

    استفاده از آلفا هیدروکسی اسید کمک زیادی به روشن شدن سطح پوست و از بین رفتن سلول‌های مرده پوستی می‌کند. اگر به دنبال این هستید که رتینول را در روتین پوستی خود بگنجانید، بهترین زمان استفاده از آن هنگام شب است. رتینول یکی از انواع ویتامین A است که به کاهش چین و چروک‌های پوستی، روشن شدن سطح پوست و کوچک شدن منافذ کمک میکند.-applying-serum
    شما هر زمانی که بخواهید می‌توانید استفاده از رتینول را آغاز کنید، حتی قبل از 20 سالگی. اما با بالا رفتن سن، استفاده از آن بسیار مهم‌تر می‌شود. اگر 40 یا 50 ساله هستید و هنوز رتینول را در روتین پوستی خود ندارید، حتما شروع به استفاده از آن کنید.
  4. کرم دور چشم

    توصیه متخصصان پوستی به همه افراد این است که پوست اطراف چشم را عادت دهند تا مواد فعال بیشتری را به خود جذب کنند، (موادی مثل رتینول) تا از فواید آن بیشتر بهره بگیرند. نیازی نیست که مقدار زیادی از این مواد را روی پوست اطراف چشم بزنید، اما اگر پوستتان عادت کند که این مواد فعال را به خوبی تحمل کند، تغییرات بیشتری را مشاهده خواهید کرد. می‌توانید قبل از زدن کرم دور چشم، کمی از سرم درمانی پوستتان را دور چشم بزنید. سپس از کرم دور چشم برای این ناحیه از پوستتان استفاده نمایید.
  5. درمان  آکنه

    اگر روی پوست صورتتان جوش زده‌اید، الان بهترین زمان برای درمان آن است. اما توصیه می‌شود که به جای اینکه وقتی جوش زدید تمرکز خود را روی درمان جوش بگذارید، بهتر است به روتین پوستی خود ادامه دهید. با این کار از روتین پوستی بعنوان یک ابزار پیشگیرانه استفاده کرده‌اید. چون ممکن است اگر یک جوش را درمان کنید، دوباره در همان اطراف جوش بزنید. شما جوش می‌زنید به این دلیل که چربی به پوستتان نفوذ می‌کند. بنابراین اگر منافذتان را به خوبی تمیز کنید، دیگر جوش نمی‌زنید.Acne.original
  6. مرطوب کردن

    مرطوب کردن پوست در هنگام شب بسیار مهم است. با اینکار مانعی ایجاد می‌کنید تا رطوبت و مواد فعالی که به پوست داده شده، در پوست حفظ شوند. با این کار وقتی از خواب بیدار شوید، پوستتان شاداب و پرانرژی است.
  7. روغن صورت

    روغن صورت یک روش فوق‌العاده برای حفظ رطوبت پوست در هنگام خواب است. بسیاری از افراد گمان می‌کنند که چون پوست چرب و مستعد جوشی دارند، اگر از روغن استفاده کنند، پوستشان جوش می‌زند، اما اینطور نیست. با این کار می‌توان پوست را به خوبی آبرسانی و نرم کرد. به ویژه اگر از مواد فعالی مثل رتینول یا آلفا هیدروکسی اسید استفاده می‌کنید.applying-face-oil

مقاله‌ای که مطالعه کردید، در مورد روتین روزانه پوست بود. شما می‌توانید روتین‌های هفتگی و ماهانه هم داشته باشید. برای مثال هفته‌ای یک یا دوبار پوستتان را اسکراب کنید، از ماسک استفاده کنید و مهم‌تر از همه اینکه به صورت ماهانه به یک بیوتی تراپیست مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *