منافذ باز پوست، روزنه های فولیکول مو هستند و راهی برای فرار عرق و سایر سموم بدن از پوست می باشند. منافذ بزرگ روی سطح پوست دیده می شوند. معمولا منافذ باز روی پوست های چرب و پوست هایی که دچار پیری شده اند دیده می شوند و ممکن است با آلودگی و چربی هایی که باید از این منافذ بیرون بریزند، مسدود شوند. معمولا افرادی که منافذ بازِ بزرگی روی پوستشان دارند، بیشتر در معرض مشکلات پوستی هستند.

منافذ باز پوست

علت باز شدن منافذ پوست صورت

ژنتیک یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد منافذ باز پوست است. از دیگر دلایل این مشکل می توان به پوست چرب اشاره کرد چرا که چربی اضافی در اطراف روزنه های پوست نشسته و آن ها را بزرگ تر از حد معمول نشان می دهند.

پوست آلوده هم ممکن است منجر به تجمع چربی در اطراف این منافذ شود و با ضخیم شدن پوست، این منافذ، بزرگ تر به نظر برسند. البته ممکن است پوست به دلیل برخورد اشعه های خورشید هم ضخیم شود و سلول هایی که باعث پیری می شوند در اطراف منافذ باز تجمع کنند. همچنین با قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه های مضر خورشید پوست خشک شده و با خشک شدن پوست، منافذ صورت بزرگتر به نظر می رسند.

مواد آرایشی هم معمولا به جای رفع منافذ باز پوست صورت، این منافذ را بزرگ تر نشان می دهند، بخصوص اگر بخوبی از روی پوست پاک نشوند. به این صورت که به داخل این روزنه ها نفوذ کرده و یا در اطراف آن تجمع کنند و به جای اینکه آنها را بپوشانند، برجسته ترشان کنند. اما بسیاری از لوازم آرایشی، آلودگی و چربی ها را جذب کرده و باعث می شوند تا این منافذ کاملا بدرخشند و به نظر بیایند.

دانه های سرسیاه موجب ایجاد منافذ باز نمی شوند، اما این دانه ها از نتایج ناخوشایند منافذ باز هستند. با ورود آلودگی به منافذ باز پوست، رنگ این منافذ تیره شده و به راحتی دانه های سرسیاه روی پوست ایجاد می شوند.

همزمان با پیری پوست، غدد چربی کم شده و عمل تجدید سلول های پوستی و تولید الاستین و کلاژن کاهش یافته و در نتیجه جلوه این منافذ افزایش می یابد.

منافذ باز پوست صورت

چطور از ایجاد منافذ باز بزرگ جلوگیری کنیم؟

وقتی نمی توانید ژنتیک را کنترل کنید و در واقع توانایی تغییر اندازه منافذ باز پوست را ندارید، می توانید با روش های زیر کاری کنید که جلوه کمتری داشته باشند.

  • هر شب مطمئن شوید که به طور کامل مواد آرایشی را از روی صورتتان پاک کرده اید، البته با شستن بیش از حد هم ممکن است پوستتان را بیش از حد خشک و آسیب پذیر کنید، اعتدال را رعایت کنید. همچنین می توانید با کمک یک پاک کننده ملایم و مناسب با نوع پوستتان، منافذ کوچک تری داشته باشید.
  • تونرها پوست را سفت تر کرده و در جلوگیری از نمایان شدن منافذ پوست بسیار مؤثر هستند. محصولی چون تونر لایه بردار و روشن کننده کلارینس، به فرآیند تجدید سلول ها و از بین بردن سلول های مرده پوست کمک می کند. لایه بردارها نیز در افزایش فعالیت پوست و از بین بردن سلول های مرده پوست تأثیر زیادی دارند. ماسک برای منافذ باز صورت نیز پوست را سفت تر کرده و چربی آن و ظاهر منافذ باز را کاهش می دهد.
  • پاکسازی پوست، سلول های پوست را فعال کرده و پوست را شاداب می کند. پاک کردن لایه ها و منافذ پوست از ایجاد منافذ بزرگ تر روی پوست جلوگیری کرده و اجازه نمی دهد که این روزنه ها روی پوست نمایان شوند.
  • مرطوب کردن پوست برای تغذیه پوست و همینطور ایجاد مانعی بین منافذ بزرگ پوست و چربی و آلودگی ها ضروری است. بهتر است از مرطوب کننده ای استفاده شود که مناسب با نوع پوست است.
  • از روش های دیگری که می توان برای مبارزه با این منافذ انجام داد، استفاده از ضد آفتاب است. بنابراین اگر پوست چرب با منافذ باز دارید، برای رفع منافذ باز پوست صورت حتما پیش از بیرون رفتن، از ضدآفتاب مناسب پوستتان استفاده کنید.

مواد مؤثر برای کاهش منافذ پوست

مریم گلی گیاهی است که از تولید نوعی چربی که منجر به نمایان شدن منافذ پوست صورت می شود جلوگیری می کند. مریم گلی پوست را سفت می کند و آلفا هیدروکسی اسید، لایه بردارها و لوسیون ها جلوه منافذ باز پوست را کاهش می دهند. در منافذ باز مسدود شده، ان دی جی آ (نوردیهیدرو گوآییرکتیک اسید) از پوسته شدن غیرطبیعی پوست و کراتینه شدن بیش از حد پوست جلوگیری کرده و آنها را بهبود می بخشد.

راههای بستن منافذ پوست صورت

برای بسته شدن منافذ پوست چه باید کرد؟ مهم ترین نکته ای که باید به آن اشاره کرد، پیشگیری است و سپس پاک سازی ، لایه برداری و مرطوب کنندگی پوست از بهترین روش ها برای بستن منافذ پوست صورت می باشند. براشینگ مرتب پوست، درمان مناسبی برای پاکسازی  و کاهش منافذ پوست می باشد. استفاده هوشمندانه از محصولات ضد پیری مناسب هم منجر به کوچک شدن منافذ بزرگ پوست می شوند. درمان منافذ باز پوست با لیزر هم برای گرفتن نتیجه سریع موفقیت آمیز خواهد بود.

علت منافذ باز پوست چیست؟

محصولات کاهنده و پوشاننده منافذ باز پوست

همه ما روی پوستمان منافذی داریم و با اینکه متخصصان اذعان کرده اند که هیچ روشی برای از بین بردن منافذ پوست وجود ندارد، اما محصولاتی هستند که با استفاده از آنها می توانیم منافذ پوست را محوتر و کوچک تر کنیم . در این بخش قصد داریم محصولاتی از جمله سرم کاهنده منافذ باز و زیرساز منافذ باز را معرفی کنیم که به شما در پوشاندن و کوچک کردن این منافذ کمک می کنند. این محصولات به دو بخش کاهنده منافذ و پوشاننده منافذ تقسیم می شوند.

  • کاهنده منافذ

این محصولات سایز و تعداد منافذ روی پوست صورت را کاهش می دهند. محصولاتی همچون سرم کاهنده منافذ پوست استی لودر یا سرم ضدچروک قوی و قابض منافذ باز ویژنر لانکوم با پاک کردن آلودگی های سطح پوست، به لایه های عمیق پوست جذب شده و با از بین بردن سلول های مرده روی سطح پوست، چهره جذاب تر و طبیعی تری را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

  • پوشاننده منافذ

این محصولات که در واقع همون پرایمر یا زیر سازها هستند جلوه منافذ باز پوست صورت را کم کرده و سعی در محوشان دارند. وظیفه اصلی پرایمرها پوشاندن منافذ پوست و کاهش جلوه آنهاست که پوست را برای آرایش آماده می کنند. این محصولات قابلیت این را دارند که هم به تنهایی و هم قبل از آرایش مورد استفاده قرار بگیرند و با بافت سبک، نرم و کم چرب خود، مناسب پوست های چرب و مستعد ابتلا به منافذ هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *