بسیاری از ما روزانه از لوازم آرایشی زیادی استفاده می‌کنیم و خیلی با آنها ارتباط داریم. اما گاهی این محصولات نشانه‌ها و علائم مرموزی دارند که معمولا نادیده گرفته می‌شوند. به نظر می‌رسد که این علائم بهترین روش برای بالا رفتن شناخت ما از محصولات آرایشی باشند. بنابراین ما تصمیم گرفتیم که در این مقاله در مورد برخی از این علامت ها روی محصولات آرایشی صحبت کنیم.

  1. علامت روی محصولات آرایشیدوره زمانی پس از باز کردن درب محصول PA0 (Period After Opening)
    این علامت همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، یک محفظه درباز را نشان می‌دهد. به شما می‌گوید وقتی پلمپ محصولی باز شود، تا چه مدت کیفیت خود را حفظ می‌کند. عددی که نشان داده می‌شود معمولا نشانگر تعداد ماه‌هاست. کنار آن عدد هم، حرف m که مخفف کلمه ماه به انگلیسی است نوشته شده است. 
  2. بهترین-زمان-استفاده-قبل-از-تاریخ-انقضابهترین زمان برای استفاده قبل از تاریخ انقضا BBE (Best Before End Date)
    هر محصول آرایشی که عمری بیش از 30 ماه داشته باشد تاریخ «بهترین زمان استفاده قبل از تاریخ انقضا» روی آن نوشته شده است. علامت این تاریخ یک ساعت شنی یا تخم‌مرغی است. محصولات آرایشی که در اتحادیه اروپا به فروش می‌رسند، باید نشان PAO یا BBE داشته باشند. اما سازمان غذا و داروی آمریکا هیچ مقررات خاصی اعمال نکرده و الزامی برای درج تاریخ انقضا وجود ندارد. با این حال چند قانون کلی وجود دارد؛ به این صورت که ریمل را باید هر سه یا چهار ماه یکبار تعویض کرد، رژلب و کرم پودر مایع بیش از یک سال دوام دارند و پودرها حدودا به مدت دو سال قابل استفاده هستند. 
  3. mobius+loopحلقه موبیوس (Mobius Loop)
    احتمالا بسیاری از شما مثلثی را که از سه فلش تشکیل شده، خوب بشناسند. این مثلث که حلقه موبیوس گفته می‌شود، نشان می‌دهد که محفظه این محصول آرایشی قابل بازیافت است. البته این علامت انواع مختلفی دارد که ممکن است خیلی از ما با آنها آشنایی نداشته باشیم. اگر این علامت داخل یک دایره باشد، بدین معناست که بسته‌بندی این محصول از مواد بازیافت شده تولید شده است. اگر علامت داخل یک دایره باشد و داخل علامت یا کنارش، علامت درصد باشد، نشان می‌دهد که بسته بندی این محصول به اندازه درصدی که نوشته شده، مواد بازیافت شده دارد. گاهی این علامت عددی در خود دارد و زیر علامت هم حروفی نوشته شده است. این عدد نشان دهنده رزین خاصی است که در تولید پلاستیک به کار رفته است. این عدد برای این است که فرآیند بازیافت آسان‌تر شود. 
  4. نقطه-سبزنقطه سبز (Green Dot Symbol)
    علامت نقطه سبز (که در اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد) نشان می‌دهد که کمپانی سازنده محصول، به یک سازمان بازیافت محصول پولی پرداخت می‌کند تا مسئولیت بازیافت ضایعات بسته‌بندی محصولاتش را به عهده بگیرد. 
  5. USDA_Organicمهر ارگانیک USDA
    مهر ارگانیک USDA بیان می‌دارد که حداقل 95 درصد از مواد اولیه محصول، ارگانیک هستند. سازمان FDA یا همان سازمان غذا و داروی آمریکا واژه ارگانیک یا طبیعی را به طور مشخص عنوان نمی‌کند. USDA فقط اجازه می‌دهد مهرش روی محصولاتی باشد که 95درصد ارگانیک هستند. مهر دیگری هم با نام NSF وجود دارد که برای محصولاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که 70 درصد ارگانیک هستند. همه موادی که در محصولات آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند با توجه به این مقررات سختگیرانه، ارگانیک نیستند، به همین خاطر میزان سخت‌گیری‌های NSF برای اعتبار بخشیدن به محصولات کمتر بوده و برای محصولاتی که نمی‌توانند استانداردهای سخت‌گیرانه USDA را رعایت کنند، این لوگو مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
  6. علامت-ارگانیک-بودن-محصوبگواهی ارگانیک بودن (Ecocert)
    این گواهی نیز نوعی برنامه برای اعطای مجوز غیردولتی برای ارزیای مواد ارگانیک محصولات است. اگر علامت اکوسرت روی یک محصول باشد، یعنی حداقل 95 درصد از مواد اولیه گیاهی این محصول و حداقل 10 درصد از همه مواد اولیه محصول (از نظر وزن) ارگانیک هستند. اگر علامت گواهی ارگانیک و طبیعی بودن Ecocert Natural روی محصولی باشد، نشان می‌دهد که حداقل 50 درصد از مواد گیاهی آن و 5 درصد از مواد (از نظر وزن) ارگانیک هستند. 
  7. Cosmebioمجوز ارگانیک و طبیعی بودن (Cosmebio)
    این لوگوها نشان می‌دهند که محصول از سازمان فرانسوی Cosmebio محوز دارد. علامت BIO نشان دهنده بیولوژیک بودن محصول یا همان ارگانیک بودن است. این یعنی حداقل 95 درصد ار مواد اولیه این محصول طبیعی هستند و اینکه حداقل 10 درصد از همه محصول و 95 درصد از مواد گیاهی آن ارگانیک هستند. ECO هم مخفف کلمه اکولوژیک یا همان طبیعی است. این یعنی حداقل 95 درصد از مواد اولیه محصول طبیعی هستند و اینکه حداقل 5 درصد از کل محصول و 50 درصد از محصولات گیاهی آن طبیعی هستند.
    لوگوهای بسیاری وجود دارند که در مورد محتوای طبیعی یا ارگانیک یک محصول صحبت می‌کنند. هر سازمانی که مجوز می‌دهد، استانداردهای خاص خود را دارد. برای اینکه بدانید هر علامتی نشانه چیست، باید مقررات سازمان مجوزدهنده را مطالعه کنید. 
  8. علامت-ارجاع-به-نوشته-داخل-محصولرجوع به مطالب درج شده (Refer to Insert)
    وقتی عکس دستی را می‌بینید که به کتابی اشاره می‌کند، یعنی شما به اطلاعات و دستورالعمل‌هایی ارجاع داده می‌شوید که روی بروشور، کاتالوگ، لیست مواد اولیه، دستورالعمل استفاده از محصول نوشته شده است. این علامت زمانی روی محصول ظاهر می‌شود که همه اطلاعات روی جعبه محصول جا نمی‌شود. این علامت معمولا روی محصولاتی زده می‌شود که بسته بندی کوچک‌تری دارند. 
  9. علامت-eعلامت e
    در اتحادیه اروپا حرف کوچک e روی محصولات یک علامت تخمینی است که نشان می‌دهد همه محصولات آرایشی تولید شده، وزن و حجم میانگین یکسانی دارند و طبق قانون اروپا، این اندازه روی برچسب محصول نوشته شده است.
  10. خرگوش جهنده Leaping Bunny
    تست حیوانات یکی از بزرگترین نگرانی‌ها در دنیای  محصولات زیبایی و مراقبتی است. خوشبختانه می‌توان با نگاهی به محصول و مشاهده این علامت، متوجه این شد که آیا آزمایش حیوانی دارد یا خیر. علامت خرگوش جهنده به شما می‌گوید که کمپانی سازنده محصول، روی حیوانات آزمایشی انجام نمی‌دهد. همچنین به استانداردهایی که توسط ائتلاف اطلاعات محصولات آزمایشی برای مصرف کنندگان (CCIC) و سازمان بین‌المللی ضدخشونت علیه حیوانات (CFI)وضع شده، پایبند است.
    علامت-ضدخشونت-علیه-حیواناتعلامت ضدخشونت علیه حیوانات که معمولا یک خرگوش است، نشان می‌دهد که کمپانی سازنده محصول با استانداردهای گروه استرالیایی ضدخشونت علیه حیوانات موافقت کرده است. این یعنی برند مادر یا زیرمجموعه‌های این برند هم ضدخشونت علیه حیوانات هستند. محصولاتی که این علامت را روی خود دارند، ضدخشونت علیه حیوانات هستند و هر ماده و فرآورده حیوانی که در این محصول مورد استفاده قرار گرفته، کاملا اخلاقی تهیه شده‌اند. نسخه وگان این لوگو هم وجود دارد و برای کمپانی‌هایی  مثل کمپانی برند رولوشن مورد استفاده قرار می‌گیرد. یعنی آن محصول هم ضدخشونت علیه حیوانات است و هم مواد اولیه آن وگان هستند.

امیدوارم این مقاله به شما در آشنایی با علامت روی محصولات آرایشی کمک مختصری کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *